Łańcuchy zimowe wedle prawa - co trzeba wiedzieć?
Pomimo tego, że tegoroczna zima nie jest łaskawa dla narciarzy i snowboardzistów sporo z nas planuje zimowy urlop na stoku narciarskim. Spadek temperatur pozwolił niektórym ośrodkom na wznowienie pracy wyciągów. Część z nas jednak decyduje się na zagraniczny urlop. Bez względu na to jakie miejsce wybierzemy musimy pamiętać o swoim bezpieczeństwie. Miejmy również na uwadze, że w przypadku pogorszenia warunków na drogach służby drogowe jak zawsze zostaną zaskoczone opadami śniegu. Problemy z transportem mogą mieć szczególnie kierowcy podróżujący po rejonach położonych na większej wysokości. W niektórych przypadkach koniecznością może okazać się założenie na koła łańcuchów zimowych.
Aby uniknąć ewentualnych kłopotów z prawem warto wiedzieć jak kwestię obowiązku posiadania łańcuchów samochodowych regulują systemy prawne obowiązujące w Polsce i innych państwach europejskich, często odwiedzanych podczas zimy przez Polaków.
Polska
Na terenie Polski nie ma obowiązku stosowania w okresie między listopadem a marcem opon zimowych. Całkowicie zakazane jest natomiast używanie opon kolcowanych. Takie opony można stosować jedynie podczas wyścigów i rajdów samochodowych, w chwili gdy jest to dozwolone przez organizatorów. Inaczej wygląda sytuacja z łańcuchami - ich używanie jest dozwolone, kiedy wymagają tego warunki pogodowe (zaśnieżenie/oblodzenie drogi), a w niektórych przypadkach obowiązkowe.
„W Polsce przepisy drogowe w odniesieniu do wyposażenia zimowego są raczej liberalne, co związane jest oczywiście także z warunkami klimatycznymi. Jeżeli chodzi konkretnie o łańcuchy śniegowe, to ich stosowanie wymagane jest tylko na niektórych terenach. Kierowców informują o tym odpowiednie znaki drogowe. Często wymóg jest skierowany jedynie do części pojazdów, np. ciężarówek, co jest komunikowane dodatkowym oznakowaniem” – tłumaczy Michał Senczek, ekspert polskiej firmy Taurus, będącej jednym z największych w kraju producentów i dystrybutorów łańcuchów zimowych.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. z 2002 r., nr 170 poz. 1393), do stosowania łańcuchów śniegowych odnoszą się w mniejszym lub większym stopniu następujące znaki drogowe:
- znak ostrzegawczy „oszronienie jezdni” (A-32);
- znak nakazu „nakaz używania łańcuchów przeciwślizgowych” (C-18);
- znak nakazu „koniec nakazu używania łańcuchów przeciwślizgowych” (C-19).
Warto pamiętać, że obowiązek wynikający ze znaku C-18 dotyczy zastosowania łańcuchów na co najmniej dwóch kołach napędowych.
Europa
Na terenie innych państw Europy stosowanie łańcuchów zimowych jest dozwolone praktycznie w każdym kraju. Wyjątek stanowi Holandia, gdzie stosowanie tego rodzaju sprzętu zostało prawnie zabronione. Spora część krajów, takich jak Austria, Czechy, Francja, Hiszpania, Lichtenstein, Niemcy, Szwajcaria, Węgry i Włochy wymaga używania łańcuchów w wybranych miejscach, oznaczonych stosownymi znakami sygnalizacyjnymi.
„Prawo poszczególnych krajów Europy jest, rzecz jasna, dostosowane do klimatu. Obowiązek dotyczy szczególnie terenów położonych wysoko nad poziomem morza, zazwyczaj górskich. W niektórych przypadkach (m.in. Austria) posiadanie łańcuchów jest jednak wręcz nieodzowne, szczególnie jeśli wybieramy się np. na narty czy snowboard” – dodaje Senczek.
Jak tłumaczy ekspert Taurusa, to właśnie przepisy obowiązujące w Austrii są obecnie chyba najbardziej skomplikowane. Tutaj obowiązek posiadania łańcuchów mają pojazdy o masie powyżej 3,5 tony, których kierowcy muszą posiadać na wyposażeniu taki sprzęt między 1 listopada a 15 marca. W Austrii kierowcy muszą również bacznie uważać, z jakich łańcuchów korzystają. Właściciele samochodów ciężarowych powinni być wyposażeni w łańcuchy spełniające austriacką normę Ö-Norm 5119. W przypadku samochodów osobowych obowiązuje z kolei Ö-Norm 5117. Kolejny rodzaj łańcuchów (standardy Ö-Norm 5121), czyli łańcuchy tekstylne (tzw. skarpetki), nie jest dozwolony do stosowania na drogach, na których wymagane jest używanie łańcuchów dwóch wspomnianych wyżej kategorii.
„W pozostałych państwach przepisy są nieco mniej rygorystyczne, choć i tak mają swoją specyfikę. Przykładowo, we Włoszech w okresie pomiędzy połową listopada a połową marca obowiązkowo trzeba używać opon zimowych, ale jeśli na danym terenie założymy łańcuchy, to wtedy są one traktowane jako zastępstwo opon zimowych” – podsumowuje ekspert Taurusa.
Aktualności powiązane
-
Recenzja uchwytów SnowUp
Zabezpieczenie nart i desek snowboardowych podczas organizowania wyjazdu na stok jest rzeczą...
-
Druga generacja boxa Taurus Xtreme
Polska firma Taurus oficjalnie zaprezentowała drugą generację, montowanego na dachu samochodu,...
-
Wozisz sprzęt narciarski luzem? Zobacz...
Przewożenie sprzętu narciarskiego wewnątrz samochodu bez odpowiedniego zamocowania może być...
-
Nowe uchwyty narciarskie SnowUp
Polska firma Taurus wprowadziła do sprzedaży nową serię aluminiowych uchwytów narciarskich...